را میتوان محصولی انقلابی از فوجیفیلم در تولید دوربینهای بدون آینه نامید. آشنایی با این غول ۱۰۲ مگاپیکسلی و کمنظیر میتواند هم برای عکاسان حرفهای و هم علاقهمندان آماتور عکاسی، وسوسه کننده باشد.
وقتی فوجیفیلم در سال ۲۰۱۸ و هنگام برگزاری نمایشگاه تخصصی تجهیزات عکاسی فوتوکینا بهطور رسمی از ساخت دوربینی ۱۰۰مگاپیکسلی خبر داد، هیجان و سروصدای زیادی در دنیای عکاسی بهراه افتاد. حالا که دوربین GFX 100 به بازار عرضه شده است، سفری کوتاه به کارخانهی تولیدکننده این دوربین در شهر Taiwa و استان Miyagi ژاپن، خواهیم داشت تا از نزدیک، مراحل ساخت این هیولای مدیوم فرمت را ببینیم.
اجزای دوربین
مونتاژ قطعات یک دوربین انقلابی مثل GFX 100 قطعا کار آسانی نیست. بعضی از قطعات آنقدر ریز هستند که برای برداشتن آنها باید از پنس استفاده کرد. قطعات ریز و درشت و همینطور قطعات یدکی این دوربین در پنج کارخانه مجزا واقع در بخشهای مختلف جهان ساخته و برای مونتاژ نهایی به کارخانهی Taiwa ارسال میشوند.
محفظهی لرزشگیر داخلی (IBIS)
GFX 100 اولین دوربین مدیومفرمتی است که از لرزشگیر داخلی تصویر یا IBIS را روی حسگر خود بهره میبرد. بهدلیل اندازهی بزرگ حسگر ۱۰۲ مگاپیکسلی که تقریبا ۷۰ درصد از انواع ۳۵ میلیمتری فولفریم بزرگتر است و اینکه حسگر هنگام عکاسی رویدست کمترین تکان ممکن را داشته باشد، فوجیفیلم ناچار بزرگترین محفظهی IBIS ساخته شده تاکنون را طراحی کرد.
صفحه فوقانی
صفحهی فوقانی دوربین که در حقیقت نواری باریک است و ۱۸۰ قطعه مختلف دارد، باید بهصورت دستی مونتاژ شود. برخلاف بیشتر دوربینهای فوجیفیلم، در GFX 100 دیگر پیچهای تنظیم و کنترل رایج وجود ندارند و کلید جدید Drive mode جای آنها را گرفته است. این کلید در سمت چپ ویزور (منظرهیاب) الکترونیکی قرار گرفته است و در سمت راست آن، صفحه LCD با ابعاد ۱/۸ اینچی وجود دارد. از این صفحه فوقانی میتوان بهعنوان یک پیچ کنترل مجازی استفاده کرد که مقادیر ISO، سرعت دیافراگم و سایر تنظیمات را نمایش میدهد.
صفحه جلو
صفحه جلویی GFX 100 بهتنهایی ۳۲۰ قطعهی ریز و درشت را شامل میشود. در فوجیفیلم، مونتاژ تمام بخشهای اصلی دوربین شامل حلقهی نگهدارنده لنز روی بدنهای از جنس منیزیم، سیمهای مسی اتصال و محفظهی لرزشگیر حسگر (که پیش از این مونتاژ شده است) همگی با دست و بدون کمک ربات انجام میشود.
بخشهای داخلی
با وجود تعداد زیاد قطعات که بعضی از آنها بهراحتی امکان نصب دارند و بعضی دیگر به قدری ریز هستند که برای دیدن آنها باید از ذرهبین کمک گرفت، مونتاژ این دوربین بهحدی دقیق و دشوار است که کارکنان فوجیفیلم را باید شایسته تقدیر دانست. در این بخش، تمامی اجزای دوربین با دقت در جای خود قرار میگیرند و پس از بررسی اولیه و پیش از رسیدن به انتهای خط تولید مجددا کنترل میشوند.
پوشش چرمی
پس از اینکه صفحه پشتی دوربین به مجموعه قطعات مونتاژ شده اضافه شد و پیش از انجام کنترل نهایی، دوربین باید با جلد چرمی پوشانده شود و نصب این پوشش چرمی، اصلا کار سادهای نیست. بهگفتهی مدیران فوجیفیلم ممکن است کارگری تعلیم دیده، برای سوارکردن این پوشش چرمی روی بدنه منیزیمی دوربین، بیش از ۲۰ دقیقه زمان نیاز داشته باشد. اما کارکنان فوجیفیلم تنها در عرض چند دقیقه و با چنان مهارتی این جلدهای چرمی را به بدنه نصب میکنند که بهظاهر کار آسانی بهنظر میرسد.
پیشتر هنگام بازدید از خط تولید دوربینهای سری X فوجیفیلم توسط رسانهها، عملکرد باورنکردنی یکی از کارکنان در مونتاژ پوشش چرمی در کمتر از ۲ دقیقه گزارش شد. این در حالی بود که تیم رسانهای برای درک دشواری کار، نصب جلد چرمی را خود امتحان کردند که پس از جدالی ۵ دقیقهای تنها یکی از پوششها و البته آنهم نه به صورت تمیز و مرتب، مونتاژ شد.
کنترل کیفیت
وقتی مونتاژ 100 GFX به پایان رسید، این دوربین تحت آزمایشهای سختگیرانهای قرار میگیرد.
اگر هریک از بخشهای دوربین حتی در یکی از این آزمایشها نمره قبولی نگیرند، دوربین باید به خط مونتاژ بازگردانده و بار دیگر مونتاژ شود. فوجیفیلم در زمینهی کیفیت محصولات در حال فروش، بسیار دقیق و باوسواس رفتار میکند. به همین دلیل با وجود اینکه تکتک محصولات توسط متخصصان کارآزموده در کارخانه، کنترل و بررسی شدهاند برای اطمینان بیشتر و پیش از بستهبندی، واحد کنترل کیفیت مجددا تعدادی از دوربینها را بهصورت اتفاقی انتخاب و کنترل میکند.
محافظت از پورتها
همانطور که گفته شد GFX 100 حین فرایند بازرسی و کنترل در کارخانهی Taiwa، آزمایشها سختگیرانهای را میگذراند و به این دلیل که بازرسان کنترل کیفیت در طی آزمایشها باید بهطور مداوم کابلها را به دوربین وصل کنند و بیرون بکشند، احتمال آسیب دیدن پورتهای کناری محصول وجود دارد. برای اطمینان از تمیز و سالم ماندن پورتها، فوجیفیلم نوع خاصی از ملحقات را بهکار میبرد که طی انجام آزمایشهای کنترلی به پورت microUSB متصل میشوند و این ترفند، احتمال آسیب دیدگی پورتها را به حداقل میرساند.
مونتاژ لنز GF
دوربین دیجیتال بدون لنزی خوب، بیمعنا است. به همین دلیل فوجیفیلم، تمامی اجزاء لنزهای اپتیکال GF خود را بهصورت دستی و با وسواس بسیار در اتاقی عاری از هرگونه آلودگی و ذرات گرد و غبار، مونتاژ میکند. از گروه بازدید خواسته شد در هنگام بازدید از این بخش، لباسهای محافظی بپوشند که از بالای سر تا نوک پا را میپوشاند. این گروه حتی مجبور به بازکردن بند دوربینهای عکاسی خود شدند تا از ورود احتمالی الیاف پارچهای بند دوربین به محیط اتاق، جلوگیری شود. تمامی قطعات شیشهای و عدسیها، پیش از ورود به بخش ساخت لنز GF، چندین و چند بار تمیز میشوند و قطعاتی که توسط پیمانکاران خارج از کارخانه ساخته و تحویل داده شدهاند، قبل از ورود در قسمت دیگری بررسی و کنترل میشوند و در صورت وجود هرگونه ایراد احتمالی، سازنده باید پاسخگوی مشکل ایجاد شده باشد.
محصول نهایی
نظر شما در رابطه با دوربین مدیوم فرمت و ۱۰۰ مگاپیکسلی فوجیفیلم چیست؟ آیا فوجیفیلم را برترین تولیدکنندهی دوربین در جهان میدانید؟
ورود به سایت