آخرین آمار ارائه شده از وضعیت برخورد با سیم کارت های شخصی ارسال کننده پیامک تبلیغاتی که در پایگاه اطلاع رسانی رگولاتوری منتشر شده است، نشان می دهد که ۶۲ هزار و ۳۶۴ سیم کارت تا پایان روز ۸ دی ماه جاری به دلیل ارسال پیامک تبلیغاتی مزاحم، قطع سرویس شدهاند.
این درحالی است که تا روز ۲۵ آذرماه شمار سیمکارتهای قطع شده به دلیل مزاحمت پیامکی، ۳۰ هزار سیم کارت بود.
آخرین آمار رگولاتوری از برخورد با سیم کارتهای شخصی که نسبت به ارسال تبلیغات اقدام می کنند، حاکی از آن است که روند برخورد رگولاتوری شدت بیشتری یافته و در عرض دو هفته تعداد سیم کارتهای مسدودشده به دو برابر رقم قبلی رسیده است.
به گزارش وبینوکس از مهر، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای شناسایی سیم کارت هایی که نسبت به ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی اقدام می کنند، از فرآیندهای هوش مصنوعی و تحلیل رفتار مشترکان استفاده کرده است. در این زمینه طبق دستورالعملی که به اپراتورهای موبایل داده شده سیم کارتهای شخصی ارسال کننده پیامکهای تبلیغاتی شناسایی و با آنها برخورد میشود.
بررسی رگولاتوری حاکی از آن است که از این سیم کارتها تنها برای ارسال پیامک انبوه استفاده شده و سرویس دیگری از آن فعال نیست. از این رو برمبنای حجم زیادی از پیامک که فعال می شود این تخلف قابل شناسایی بوده و اپراتورها این شماره ها را به رگولاتوری گزارش میکنند.
از آنجایی که ارسال پیامک تبلیغاتی ناخواسته، نوعی تخلف محسوب میشود، رگولاتوری در صورت دریافت شکایت و درخواست از مردم نیز نسبت به قطع سرویس پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده اقدام میکند.
از این رو مشترکان موبایل می توانند با شماره گیری کددستوری ستاره هشتصد مربع (*۸۰۰#) نسبت به درخواست قطع سرویس پیامکهای انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده اقدام کنند.
در این سامانه علاوه بر امکان درخواست برای قطع خدمات و تبلیغات، گزینهای نیز برای تبلیغ از خط شخصی وجود دارد که کاربر با واردکردن شماره موبایلی که از آن پیامک دریافت می کند می تواند آن را گزارش داده تا رگولاتوری نسبت به مسدودکردن آن شماره اقدام کند.
براساس اعلام رگولاتوری، تاکنون در سامانه ستاره هشتصد مربع بالغ بر ۳۰ میلیون نفر خواستار قطع دریافت پیامک تبلیغاتی شدهاند و این تعداد مشترک در لیست سیاه قرار داده شده اند تا برایشان پیامک تبلیغاتی ارسال نشود.
ورود به سایت